"Ha a nő érdekes, akkor nem egyszerű.
Ha egyszerű, akkor nem érdekes.
Ha megéri neked, nem fogod feladni.
Ha feladod, nem érdemled meg. (...) Az igazság az, hogy mindenki bántani fog. Csak meg kell találnod azt az egyet, akiért érdemes szenvedni."
Üdvözöllek! Blogregényeim és verseim mellett sok irodalmi gyöngyszem is megtalálható az oldalon.
"Ha a nő érdekes, akkor nem egyszerű.
Ha egyszerű, akkor nem érdekes.
Ha megéri neked, nem fogod feladni.
Ha feladod, nem érdemled meg. (...) Az igazság az, hogy mindenki bántani fog. Csak meg kell találnod azt az egyet, akiért érdemes szenvedni."
Az elnyanyásodás, az eltatásodás
folyamata észrevétlenebb annál,
amilyen ijesztő, ez ember csak belekeni
ruhájába fokhagymás, krémeses
vagy kézkrémes ujjait, és nem is igazán
veszi már észre a kardigánját lassanként
elborító lenyomatok mintázatát, mely
absztrakt művésznek is becsületére
válna, betadinnal jól megfér itt a piros
arany, lágytojáscsöppel a kávépötty,
és egyre jobban elhagyogatjuk
mosogatáskor a tányér, lábas
anyagára tapadó maszatokat,
melyek rücsökké száradnak
később, egyszerűen nem vesszük
már észre, szalaszt a látás,
a tapintás, ki tudja, melyik,
esetleg mindkettő, csak néha
kapjuk rajta a vendégeket, amint
körömmel, szalvétával,
némi kis undorodással
pucolják meg a kétes tisztaságú
szerviz darabjait, szegény mama,
papa, ez jár a fejükben, ül ki arcukra,
van neki cukra, cukrára gyógyszere,
vigyázni nem nagyon lehet rá.
Az elnyanyásodás, az eltatásodás
folyamata hatással van a keringésre,
a vérkeringésre mindenképpen,
recsegősre keményedő érfalak,
bőr alól kidudorodó kábelkígyók,
hűlő kézfejek, lábfejek, kesztyűk és
tutyik kényszerű viselése, és a
viselkedés is mutat bizonyos
keringési tüneteket, kering az
épp nyanyásodó, tatásodó
egyén a lakásban, imbolygó mozgás,
karfát simít, ajtókilincs hűvösét,
babrál függönyrojttal, de minek,
odébb tol egy használt villát az asztalon,
rendezget a fiókokban, de semmi
érdemlegeset nem változtat,
nem igazít a rendszerhez semmit,
nem is észszerűsíti a rendszert,
könyvek gerincét tapintja,
szemüveglencsét nyállal tisztogat,
de csak az egyiket, teszi is le,
bőrönd sarkát rúgja helyére
a gardróbban, párhuzamosra
igazít két cipőt, kering, mintha ő
vinné az életet a hűlő falak közé.
#esőtánc
Kép: Marc Apres
Az ember egyszer csak megöregszik,
és elfelejt szavakat,
nem tudja már merre kell menni,
s ázik egyre kapuk alatt,
karján szerelem helyett ül
a tegnapok bús magánya,
és ujjai közt csordul a léha ma…
egyszer csak jönne, a menni elől,
arcán a ráncok nevetnek,
tenyerében zsugornyi az élet
szeméből elveszett a fény,
és szikkadt szájszélén
csók nélkül szárad a morzsa,
feledve, volt jobb is a sorsa…
az ember egyszer csak megöregszik,
batyuba gyűjtött emlékei
reggelre olykor megszépülnek,
majd elvesznek éjjel, és a tegnapok
színes csokrában találja a ma,
kötélre akasztja – siratja,
s kereszt tövén magára takarja…
…megöregszik, csillagok honába vágy,
fákat rajzol lombtalant
meg vén folyót parttalant,
és házat ajtó nélkülit
kéményt mely tetőre rogy
fekete rózsát és színtelen eget,
fehér ingen levarrott zsebet,
aztán csak hallgat – imát sem mond,
holnap gyermek lesz – tán' bolond.
(2019)
Aztán megöregedtem
persze hazudom- még nem- sosem
próbálom hogy hátam egyenesen
ne a falnak támaszkodva
nem hunyorítok csak ha nem látják
valamikor elfeledtem a körömcipőt
aprócska sarkon így könnyebb
és amikor sétára indulok velem jönnek a könnyek…
a sarkon jeleket hagyok
ha jövök vissza ne feledjem az utat
már nem ismerős a fiatal akác
ám a vén juharral fél órát beszélgetek
és az a tavalyi avarba hullt gondolat
ma délután is utánam eredt
hogy meséljen arról mi volt egykoron
mikor fiam ült karomon…
néha álmodok valótlant
és elhiszem hogy az ég rám nevet
olyankor rajzolok kéket és színezem
a valaha volt emlékeket
majd csak ülök a kőrisem alatt és hallgatom
ahogy a szél egy dalt játszik az ágakon
meg ahogy a madarak sírnak velem
tudom – súgom – megöregedtem…
…aztán feledem azt a kort
és kinevetem a tegnapot papírt keresek
és levelet írok és magára hagyom a mát
és rajzolok színes képet
és a kémény füstje az ég felé szalad
és a szárítókötél hangosan nevet
és a lépcsőn táncol a holnappal a szeretet
és valaki átfogja vállam – mama gyere
nézd – szökik a bánat – csak gyere be.
(2025)
Ernest Hemingwaye egyszer azt mondta: A legsötétebb nem megoldásokra vagy tanácsokra van szükségünk. Amit igazán keresünk, az az emberi kapcsolódás – egy csendes jelenlét, egy gyengéd érintés. Ezek az apró gesztusok tartanak meg, amikor az élet terhe elviselhetetlennek tűnik.
Kérlek, ne próbálj meg megjavítani. Ne akard átvenni a fájdalmamat, és ne űzd el a sötétségemet. Csak legyél mellettem, miközben megküzdök a saját viharaimmal. Légy az a biztos pont, amelyhez nyúlhatok, miközben igyekszem rátalálni az utamra.
A fájdalmam az én terhem, a harcaim az én küzdelmeim. De a jelenléted arra emlékeztet, hogy nem vagyok egyedül ebben a végtelennek és olykor félelmetesnek tűnő világban. Csendes, de annál erősebb üzenet ez: hogy szerethető vagyok, még akkor is, ha összetörtnek érzem magam.
Amikor eltévedek a sötétségben, itt leszel velem? Nem mint megmentő, hanem mint társ. Fogd a kezem, maradj velem, míg felkel a hajnal, és emlékeztess arra, hogy elég erős vagyok.
A csendes támogatásod a legnagyobb ajándék, amit adhatsz. Ez a szeretet segít, hogy újra rátaláljak önmagamra, még akkor is, ha pillanatokra elfelejteném, ki vagyok.
„A legszörnyűbb magány nem az, amikor egyedül vagyunk, hanem az, amikor félreértenek minket” – mondta egyszer George Orwell.
Ez az a fajta magány, amely nem a csendből fakad, hanem egy olyan világ zajából, amely nem hall meg igazán. Ott állsz egy emberekkel teli szobában, nevetsz, amikor elvárják, beszélsz, amikor szükség van rá, de a szíved mélyén láthatatlannak érzed magad.
Úgy érzed, hogy a legigazibb részeid – a nyers, csiszolatlan és gyönyörűen összetett lényed – észrevétlenek maradnak, félreértelmezik vagy figyelmen kívül hagyják őket.
Ez egy másfajta fájdalom, amely a lélek mélyén él. Nem valakinek a hiányáról szól, hanem a kapcsolódás hiányáról.
Arról az elérhetetlen vágyról, hogy olyan köteléked legyen, amely lehetővé teszi, hogy igazán láthatóvá válj. Nem a szeretet hiányáról van szó, hanem az elismeréséről – hogy olyannak ismerjenek, amilyen valóban vagy, anélkül, hogy szűrőket vagy álarcokat kellene viselned mások megértéséhez.
Félreértve lenni annyit jelent, mint elszakadni. Olyan, mintha egy olyan nyelvet beszélnél, amit senki körülötted nem ért, és az igazságodat a semmibe kiáltanád, remélve, hogy valaki meghallja és válaszol. Ehelyett üres tekintetekkel találkozol, udvarias bólintásokkal vagy, ami még rosszabb, azzal, hogy félreértik, ki vagy. A világ csak a felszínt nézi, miközben te arra vágysz, hogy valaki merüljön a mélységedbe, és ússzon melletted.
~ Kristin Vestgård
A nap bíbor fénye lecsúszott
a távoli domb mögé
a szürkeség mint koszos elnyűtt
rongy vállamra ült
Vadludak hangos zsivallyal repülnek távoli világ felé
utánuk a halálos csendben
zizzent egy lehulló falevél.
Mintha megállt volna az idő
kegyetlen gyilkos kereke,
ami napról napra szaggatja a szépnek hitt jövőt.
Megállt egy pillanatra.
Mellettem nyög és sóhajtozik,
hogy ő büntelen,
Időtlen minden és végtelen
A jövő gyilkosa az ember.
Megint haza indulok nemsokára
Nagy, néma csend borul a kis szobára.
Üres, kihalt lett, az ajtaja zárt.
Nincs már ott, aki eddig haza várt
Békülten kimondom: Elköltözött.
Nem lakik többé az élők között.
Ó, hogy várt mindig, milyen nehezen!
Szorongva leste, mikor érkezem.
S egyszer csak elébe léptem,
Hogy felragyogott az a kedves kék szem!
Pedig szolgálatom hívó szavára
Én olyan gyakran hagytam őt magára,
És neki úgy fájt minden búcsúvétel:
Körül tipegett anyai féltéssel...
Amíg csomagoltam és rendezgettem
Szeme kísért...csendesen ült mellettem
s bele sűrítve szóba annyit mondott!
Azután...egyszer ő is útra kelt.
Végső tekintetével átölelt,
És indult...hangtalanul, csendesen.
Elment! Elment! Hiába keresem.
Ő utazott el!- ismételgetem:
Tudta, hogy örök hajlék hívja fenn
És most, előre ment és haza vár,
Csak egy kevés idő van hátra már,
S ha véget érnek próbák,földi harcok
Megint meglátom azt a kedves arcot
Ott, ahol többé nem kell búcsút venni-
Kicsiny szobánk most csendesen fogad,
De csendje is tud drága titkokat...
Hogy várt mindeddig....
hogyne várna rám:
Haza vár most is az ÉDESANYÁM!
Ne várj rám többé. Elfáradtam nagyon.
A világ végén ülök egy rozoga padon
és lábamat lóbálom a semmi felett.
Ülök itt magamban kettőnk helyett.
Az ember nem felejt könnyen.
Mindig meglepődök, hogy van még könnyem.
Fázik a talpam, égeti a semmi.
Mégsincsen kedvem mozdulni, menni.
Ringatózom, mint egy kisgyerek,
mellettem a Magány szendereg.
Hiányokat szuszog és hízik a fájó nincseken.
Félek, hogy felébred és a semmibe lök hirtelen.
...A lélek nem öregszik, csakis a testünk, amellyel azonosította magát. Olyan lesz idővel, mint egy szakadt, pecsétes, kopott ruha. Végül használhatatlanná válik. Koldusgúnya lesz.
A lélek belülről idegenként nézi ráncos, fogatlan arcát, ványadt karját - mert belül fiatal maradt.
Amíg a fizikai testben élünk, fiatalnak lenni a szó lelki értelmében azt jelenti, hogy a forrás közelében élni.
"Az Örök Élet forrása" közelében, ahonnan feltör a szerelem, akárhány évesen történik is ez.
Öregen is lehet szeretni.
"Koldusgúnyában", vénen, méltatlan jelmezben is lehet szerelmesnek lenni.
Kívülről nézve röhejes, egy vén marha és egy öreg néni szánalmas illúziója - belülről élve gyönyörűséges. A halálos ágyon is lehet szeretni."
(❤️
" Ne feledd soha: az élet játék.
Nemcsak elkeseredett küzdelem és harc – hanem játék. Játék, hogy születünk, játékból tanulunk állni, járni, és fölállni újra és újra, ha fenékre huppanunk.
Ha jól élsz, játékból leszel szerelmes, játékból házas, és játékból lesznek gyermekeid, s őket is megtanítod arra, hogy bölcsen és vidáman játsszák végig az egész életüket. Kevesen tudják ezt a titkot.
Abban a hiszemben élnek, hogy a föld siralomvölgy, és szorgalmi feladat élni rajta: szenvedés, könny és reménytelenség.
Ez igaz, de csak akkor, ha tudod, hogy a világ ugyanakkor színház is, ahol az ember nemcsak éli, de játssza is a szerepét – lazán, vidáman, gyermeki szívvel.
Ha szerelmes vagy, mondd: most azt játszom, hogy szerelmes vagyok.
Ha elhagynak, mondd: most azt játszom, hogy elhagyott vagyok.
Ha beteg vagy, mondd: most azt játszom, hogy beteg vagyok.
Ne félj játszani! Mély igazság van emögött: akire azt mondod, hogy “én” – az csak egy földi szereped. Voltál már embrió, baba, gyerek, felnőtt, s leszel talán öreg is, és a játék végén itt hagyod a jelmezedet, a maszkodat, és mész tovább, új játékok, új szerepek felé.
Soha nem játszottak el egy szép zongoraversenyt görcsös ujjakkal és nagy akarással, és soha nem írtak még szép verset kedvetlen, játéktalan lélekkel. Kell az öröm! Kell a játékos öröm ahhoz, hogy valami szép, szabad és élvezetes legyen.
Ne feledd: az életed is egy Mű, amit csakis játékos lélekkel tudsz megalkotni – derűvel. Előtte megjárhatod a poklokat, “melózhatsz” sokat keservesen, fulladozhatsz is – de a végén bukkanj fel az árból, és nevess az egészen. A Lélek, aki halhatatlan, vidám benned és derűs. Öröm nélkül nem érdemes csinálni semmit.”
Most épp a halálról beszélek,
azt mondják közelít,"...Csak rád mosolyog valaki - s lehet, hogy vele álmodsz az éjjel, s el se felejted talán, soha, mert ez a futó mosoly olyan mélységekből bukkan föl, amit ébren nem ismersz.
Két szem összevillanásában néha nagyobb titok rejlik, mint húsz év házasság történetében.
A találkozás: észfölötti titok. Minél mélyebben merülsz a lélekben, annál határtalanabb világba, a felszínen nem látható rejtett összefüggésekbe, csodákba látsz.
Ugye volt már olyan találkozásod az életben, amikor pontosan tudtad, hogy ezt az Embert időtlen idők óta ismered?"
(Kép: Ház a tónál c.film)
Adjon az Isten
szerencsét,
szerelmet, forró
kemencét,
üres vékámba
gabonát,
árva kezembe
parolát,
lámpámba lángot,
ne kelljen
korán az ágyra hevernem,
kérdésre választ
ő küldjön,
hogy hitem széjjel
ne dűljön,
adjon az Isten
fényeket,
temetők helyett
életet -
nekem a kérés
nagy szégyen,
adjon úgyis, ha
nem kérem.
Remélni jót, és alkotni szépet,
Boldognak látni minden népet
Megetetni az összes éhezőt
Virággal ültetni be tar mezőt
És meglocsolni a sivatagot
Ez - mit az élettől akarok.
Békében nevelni sok gyermeket
S ne legyen rémisztő a rengeteg
Fény gyúljon fel az agyakban
S az ember ne éljen akaratlan
Csak az örömök legyenek nagyok
Ez – mit az élettől akarok
Emlékezni arra mi régen volt
Becsülve tisztelni az öregkort
Mert tapasztalás tanít jövőt
És erős oltalmazhat serdülőt
Hogy városokat ne fedjen el homok
Ez – mit az élettől akarok
A vérnek legyen végre értéke
S nem kérdezve, hogy kérték-e
Csak adni, magadból őszintén
Hogy kísérjen a tudás, a fény
S a gyermekek legyenek boldogok
Ez – mit az élettől akarok
Kérem, legyen mindennap ünnep
Hol könnyet nem a fájdalmak szülnek
Legyen hit, megértés, szeretet, béke
Hisz az életnek van valódi értéke
Így büszke lehetek, hogy ember vagyok
Ez – mit az élettől akarok.
2025-re KÉREM ❤️
Gyönyörű alkony az ablakon át.
Mennyi fény, mennyi nyomoruság!
Kék árvíz: jön az est.
Meghalnék örömest.
Meghalnék, annyi a vágyam
és annyi a szép a világban!
Kint autók, lárma, pénz…
Ne oda, – agyamba nézz:
nézd: minden álmom a porban
s én rossz géppé romoltan,
mely zörög, csikorog, de tűr,
járok tehetetlenűl,
a győztes árban, mely dagad
és a tündöklő ég alatt
roncs életemet, mocskos, sűrü lé,
unva görgeti a halál felé.
Testvér, én éjjelenként füstfürtös, fekete
tűzfalak tövén aludtam a szegénység és
gyűlölet álmaival s kiforgatott zsebekkel
ordítottam a szegénység dalát az aranyméhű
kazánok felé!
A gyűlölet szeretők gömbölyű szavai forgatták
az áttételek lomha kerekét, amikor telthúsú
fehér álmok szorultak be a szíjak közé!
Kezeim kemény munkáskezek súlyával csapdosták
a combjaimat és a gyárak lányait szerettem,
akik őszi seregek remegő fáradságát cipelték
a szegénység és gyűlölet hegyére s ujjaim a
csorduló olaj ázott útjai tapadón markolták
a semmit!
Verejtékkeresztektől görnyedő ráncokkal terhes
Golgotha volt a szememalja, ahol az éjek
szénporos Krisztusai feszültek kéken.
1928. okt. 11.
Kép: Az ifjú Radnóti Miklós 1927-ben
|
Apám elitta mindenét,
feleségét, hat gyerekét,
tagsági könyvét, bútorát,
elitta halotti torát,
csöpp húgom elől a tejet,
fogunk közül a kenyeret,
s filléres, rossz játékaink
eladta és elitta mind,
és ételéből nem hagyott
soha egy szíves falatot,
csak mustot adott eleget,
s amikor nyögtünk, nevetett,
röhögött, könnye is kijött
és csúfolt és úgy röhögött,
és aztán elment és ivott,
hazatántorgott, ordított,
anyámba rúgott. Mindenét
elitta, egész életét
elitta: szívét és agyát,
tenyerét, emberi szavát -
és végül semmi sem maradt
belőle. Elpusztult. Kihalt.
Arcomat, vonásaimat
az a vasgyúró indulat,
az az eszelős szenvedély
formálta, amely az övét,
s idétlenül se emberi
fásult, bomlott ösztönei
itt fortyognak még sejtjeim
földmeleg, forró mélyein -
de sem örököse, sem fia
nem akarok lenni soha!
Napjaim: emberi szemek,
óvjatok, melegítsetek! -
néptelen lelkű ne legyek -
mindig veletek, értetek
szóljak, tegyek; miattatok
legyek én ember. Adjatok
annyi erőt, annyi hitet,
hogy értelmesen s szabadon
szolgálhassak mindenkinek!